Zespół klasowy dzielimy na pięć grup 4 osobowych.
Każdy z Was będzie przydzielony do wyznaczonej grupy:
Grupa I – Poszukiwacze pór roku.
Grupa II – Pora roku i kalendarz wydarzeń.
Grupa III – Uroczystości w mojej szkole.
Grupa IV – Artystyczna.
Grupa V – Filmowa.
Grupa II – Pora roku i kalendarz wydarzeń.
Grupa III – Uroczystości w mojej szkole.
Grupa IV – Artystyczna.
Grupa V – Filmowa.
Grupa I, II i III - przygotujcie krótką prezentację ustną, w której przekażecie zdobytą przez siebie wiedzę ogółowi klasy.
Grupa IV - przedstawcie wykonane przez siebie prace graficzne.
Grupa V - zaprezentujcie społeczności szkolnej przygotowany film, umieszczając go na stronie internetowej szkoły (z pomocą nauczyciela).
W każdej grupie wyznaczcie lidera. Wykonajcie wybrane przez siebie zadania.
Obowiązkowo zapoznajcie się z informacją o prawie autorskim.
Każda grupa wykonuje odrębne zadania, które scali w jeden projekt grupa Filmowa.
Czas trwania projektu: 1 miesiąc .
GRUPA I
Poszukajcie w różnych źródłach odpowiedzi na następujące pytania:
·
Jakie zmiany w pogodzie świadczą o pojawieniu się przedwiośnia i wiosny, lata, jesieni i zimy?
Jakie ptaki przylatują do nas wiosną, jakie odlatują na zimę a jakie pozostają przez cały rok?
Co dzieje się w świecie zwierząt wiosną, latem, jesienią i zimą?
Co jest podstawą wyznaczenia dat zmian astronomicznych pór roku?
Jakie zmiany w pogodzie świadczą o pojawieniu się przedwiośnia i wiosny, lata, jesieni i zimy?
Jakie ptaki przylatują do nas wiosną, jakie odlatują na zimę a jakie pozostają przez cały rok?
Co dzieje się w świecie zwierząt wiosną, latem, jesienią i zimą?
Co jest podstawą wyznaczenia dat zmian astronomicznych pór roku?
Przygotujcie krótką prezentację zawierającą najważniejsze informacje – do 20 slajdów.
Czas realizacji: 2 tygodnie.
Przekażcie materiały grupie V.
GRUPA II
Poszukajcie w różnych źródłach odpowiedzi na następujące pytania:
· Jakie tradycje związane ze świętami religijnymi kultywowane w naszej szkole przypadają na poszczególne pory roku?
· Jakie tradycje związane ze świętami państwowymi kultywowane w naszej szkole przypadają na poszczególne pory roku?
· Krótka informacja na temat tych świąt.
GRUPA III
GRUPA IV
Ze zgromadzonych zdjęć wykonajcie kolaż – każdy dla wybranej pory roku. Opracujcie te materiały w Edytorze graficznym Painrt lub innym. Posługujcie się metodą wycinania fragmentów zdjęcia, kopiowania i przenoszenia do nowego okna.
Realizacja:
Podzielcie się zadaniami:
Poszukajcie w różnych źródłach odpowiedzi na następujące pytania:
· Jakie tradycje związane ze świętami państwowymi kultywowane w naszej szkole przypadają na poszczególne pory roku?
· Krótka informacja na temat tych świąt.
Przygotujcie krótką prezentację – do 20 slajdów.
Czas realizacji: 2 tygodnie.
Czas realizacji: 2 tygodnie.
Przekażcie materiały grupie V.
- Reportaży filmowych.
- Zbierzcie materiały graficzne(prace plastyczne uczniów z waszej szkoły, zdjęcia z uroczystości organizowanych w waszej szkole).
- Zeskanujcie zebrane materiały.
- Zastanówcie się, w jaki sposób można opracować te materiały. Może za pomocą jakichś programów graficznych.
Opiszcie zebrane materiały.
Wypiszcie wszystkie źródła, z jakich korzystaliście podczas swojej pracy.
Przekażcie wszystkie opracowane materiały grupie V.
Wypiszcie wszystkie źródła, z jakich korzystaliście podczas swojej pracy.
Przekażcie wszystkie opracowane materiały grupie V.
Czas realizacji: 2 tygodnie.
o Każdy z was wyszukuje fotografie dotyczące wybranej pory roku.
Ze zgromadzonych zdjęć wykonajcie kolaż – każdy dla wybranej pory roku. Opracujcie te materiały w Edytorze graficznym Painrt lub innym. Posługujcie się metodą wycinania fragmentów zdjęcia, kopiowania i przenoszenia do nowego okna.
Przekażcie materiały grupie V.
Czas realizacji: 2 tygodnie.
GRUPA V
Waszym zadaniem będzie przygotowanie filmu, w którym zamieścicie materiały przygotowane przez grupy: pierwszą, drugą, trzecią i czwartą.
Nie zapomnijcie o wymienieniu wszystkich źródeł, z jakich korzystaliście przy wykonywaniu tego zadania.
Realizacja:
Podzielcie się zadaniami:
- jedna osoba zajmie się nagraniem narracji,
- druga posegreguje zebrane od pozostałych grup materiały,
- trzecia przygotuje scenariusz filmu - tytuł, kolejność występowania zdjęć i treść podpisów. Pamiętać należy o napisach początkowych i końcowych oraz informacji dotyczącej twórcy filmu. Zaplanujcie, jak długo będą się wyświetlać poszczególne elementy filmu,
- czwarta utworzy ze zgromadzonych materiałów film w programie Windows Live Movie Maker.
Jeśli nagrywaliście cokolwiek na komputerze, to wiecie, że w zasadzie to nic trudnego. W każdym systemie z rodziny Windows jest tak zwany "rejestrator dźwięku", dzięki któremu możemy nagrywać.
Czas realizacji: 2 tygodnie.
INFORMACJE TECHNICZNE do zadania.
Nagrywanie.
Jeśli nagrywaliście cokolwiek na komputerze, to wiecie, że w zasadzie to nic trudnego. W każdym systemie z rodziny Windows jest tak zwany "rejestrator dźwięku", dzięki któremu możemy nagrywać.
o Do komputera, poza słuchawkami, podłączcie mikrofon.
o Wybierzcie w menu Start folder Akcesoria. Znajdźcie i kliknijcie Rejestrator dźwięku.
o Otworzy się okienko Rejestracja dźwięku.
o Powiedzcie coś głośno, a zobaczycie, że zielony pasek pokazujący poziom nagrania zacznie się poruszać.
o Kliknijcie przycisk Rozpocznij nagrywanie i powiedzcie coś do mikrofonu. Potem kliknijcie przycisk Zatrzymaj nagrywanie.
o W wyświetlonym oknie Zapisywanie jako zapiszcie swoje nagranie na pulpicie pod wybraną nazwą.
· Można również nagrywać i zapisywać dźwięk w programie Audacity – to bezpłatny program do nagrywania i przetwarzania dźwięku, dostępny na zasadach open source. Aktualne informacje o nim znajdziesz na stronie: http://audacity.sourceforge.net/?lang=pl.
Tworzenie filmu w programie Windows Live Movie Maker.
· Wczytaj zdjęcia do filmowej prezentacji – użyj przycisku Dodaj wideo i zdjęcia na karcie Strona główna w grupie Dodawanie.
· Poukładaj zdjęcia w kolejności ustalonej w scenariuszu. Zastosuj metodę przeciągania i upuszczania.
· Podaj tytuł filmu. Użyj do tego przycisku w grupie Dodawanie. Za pomocą przycisku wprowadź podpisy do wybranych zdjęć, a potem wykorzystaj przycisk do wprowadzania napisów końcowych.
· Zastosuj efekty związane z przechodzeniem jednego ujęcia w drugie – wybierz odpowiednie przejście klatki filmu i opcję kadrowania na karcie Animacje. Do każdego elementu filmu możesz dodać inne ciekawe efekty – znajdziesz je na karcie Efekty wizualne.
· Skorzystaj z karty Narzędzia wideo – Edycja na wstążce programu, aby ustalić czas wyświetlania poszczególnych zdjęć.
· W oknie roboczym możesz przez cały czas obserwować wyniki swojej pracy.
· Nagrywanie narracji – nagrane pliki wczytaj do projektu za pomocą przycisku Dodaj muzykę.
· Wstawione pliki przenieś myszą w odpowiednie miejsca projektu metodą przeciągnij i upuść.
· Do precyzyjnego ustawienia odtwarzania dźwięku posłuż się kartą Narzędzia muzyki – Opcje. Oprócz ustalenia na przykład dokładnego czasu rozpoczęcia odtwarzania możesz na niej ustawić głośność muzyki, dodać efekty wzmacniania czy zanikania dźwięku.
· Nagrywanie wideo narracji – film możesz wzbogacić dzięki nagraniu swojej wypowiedzi kamerą internetową.
o Kliknij przycisk Plik wideo z kamery internetowej, aby uruchomić rejestrator umożliwiający przechwycenie obrazu z kamery.
o Rozpocznij nagrywanie przyciskiem Nagrywanie.
o Gdy skończysz ujęcie, użyj przycisku Zatrzymaj – otworzy się okno Zapisywanie wideo. Po zapisaniu plik zostanie automatycznie osadzony w projekcie.
o Do nagranego filmu możesz dodać animację lub ciekawe efekty.
· Zakończenie pracy z filmem – podczas zapisywania filmu możesz wybrać kilka opcji różniących się na przykład rozmiarem wyświetlania.
· Zapisywanie filmu - po wprowadzeniu modyfikacji ponownie zapisz projekt i film. Podczas zapisywania filmu wybierz opcję Poczta e-mail („oszczędniejsza wersja”). Pokaz filmu – odszukaj na dysku zapisany film i odtwórz go, na przykład w programie Windows Media Player.